Resepi rahsia Pelam Asam Boi

by - 5:00:00 PM

Assalammualaikum..

Suatu ketika dulu, femes kan Pelam Asam Boi ni.. sampai sakan la orang berbisnes buat pelam asam boi ni.. ini namanya rezeki... aku memang hantu makan pelam ni.. tapi macam tak pernah terfikir nak buat pelam asam boi ni.. salu makan pelam ngan kicap je.. so, ada la 2-3 kali aku buat pelam asam boi ni... siap ada yang nak order.. bahahaha... nampak sangat sedap kan.. kahkahkah...

Ni aku share resepi tak berapa nak rahsia Pelam Asam Boi kot la korang rajin nak wat sendiri kat umah.. apa yang rahsianya? Haaa.. meh rapat.. baca sampai abis... ^_^



Bahan-bahan :
Cili api
Asam boi (pilih asamboi yang bau masam dan masin)
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Buah mangga / pelam (mangga lemak manis)

Ni la rahsianya, bukan semua mangga yang bila kita wat pelam asam boi ni rasa sedap tau.. aku memang guna mangga lemak manis. Sanggup woooo cari sampai Nilai cari mangga ni.. hahahha.. asam boi dia pun macam tu.. ada jenis asam boi dia yang bau dia masam sampai terkenyut-kenyit mata ni.. tu aku tak suka.. aku suka yang ada rasa masin.. bila bau tu.. memang terus tau.. inilah asam yang sesuai.. 

Cara membuatnya, macam biasa la.. potong pelam tu ikut sukati.. aku suka potong ala-ala mendadu.. senang sikit nak makan.. pastu kalau bekas tinggi.. setiap layer tu boh garam ngan gula sikit.. jangan banyak-banyak.. kang manis.. lepas tu boh juga cili api dalam 3-4 potong.. bagi rasa pedas tu meresap.. begitu juga dengan asam boi.. macam asam boi ni.. sebelum aku taruh dalam bekas.. aku potong, kikis-kikis dulu.. baru la campak semua dalam bekas.. perghhh.. aku pulak yang terliuq weiii.....

Okey.. selamat mencuba.. balik kang aku nak wat la..


till then, tatababai

What's New

You May Also Like

0 orang suka

Sila tinggalkan komen dengan berhemah.. tqqq ^_^